نقد و بررسی :  آرمانی آکوا دی جیو، پروفومو و ابسولو

نقد و بررسی : آرمانی آکوا دی جیو، پروفومو و ابسولو

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 4 ماه پیش
اشتراک گذاری :

شاید چیزی که می‌خواهم بگویم، درواقع نشان بدهد که من در اقلیت هستم، اما من شخصاً تا حالا عطر «آرمانی آکوا دی جیو پور هوم» را امتحان نکرده‌ام. وقتی که ادکلن اصل و زنانه «آکوا دی جیو» (ساخته آلبرتو موریلاس) در سال 1995 عرضه شد، من شدیدا عاشق آن عطر شدم، اما وقتی که از ادیشن مردانه این عطر در سال 1996 رونمایی شد، چیز آزاردهنده‌ای در آن وجود داشت که درنهایت باعث شد من نتوانم احساس خوبی نسبت به این عطر پیدا کنم. شاید بوی جوز هندی باعث این مشکل شده بود، زیرا من نمی‌توانم با نت‌های جوز هندی، خس‌خس، بادیان رومی و شیرین‌بیان ارتباط برقرار کنم و این نت‌ها به عبارتی نقطه‌ضعف یا پاشنه آشیل من هستند. معمولا وقتی که روایح خاکی‌ـ‌زمینی در تضاد با روایح باطراوت، شفاف و پاکیزه قرار می‌گیرند، من دچار مشکل می‌شوم. پس قضیه اینطور نیست که من عالی بودن «آکوا دی جیو» را به‌عنوان یک عطر قبول نداشته باشم، چون صرفا استفاده از این عطر برای من جذاب و خوشایند نیست. تعداد زیادی از دوستانم از همین عطر استفاده می‌کنند و هر کسی آزاد است که انتخاب دلخواه خودش را داشته باشد. من در دوران عرضه «آکوا دی جیو» مردانه، عطرهایی را ترجیح می‌دادم که کمتر شناخته‌شده یا مشهور بودند، مانند «پاتو پور هوم پرایو»، «هانا موری اچ‌ام» و «کامپتوا سود پاسیفیک آکوا موتو».

آرمانی جیو سفید

22 سال بعد، 4 فلنکر برای عطر «آکوا دی جیو» عرضه شد و من به‌طور خاص به سال‌های 2014-2018 توجه دارم. اگر پشت پیشخوان یک عطرفروشی بایستید، انتخاب کردن از میان این فلنکرهای «آکوا دی جیو» کار سختی خواهد بود. اما این ادیشن‌های جدید و متفاوت که از آن عطر کلاسیک پرفروش سرچشمه می‌گیرند، در مقایسه با عطر اصلی واقعا چه شرایطی دارند؟ خوشبختانه فروشگاه Nordstrom که در نزدیکی محل زندگی من وجود دارد، این فرصت را در اختیار مشتری‌هایش قرار می‌دهد که نمونه‌ها یا همان سمپل‌های محدودی را از هر عطری که دوست دارند، تهیه کنند و با خود به خانه ببرند. در این مقاله از مجموعه مقالات «اورجینال در برابر فلنکر»، من دو فلنکر از چهار فلنکر عرضه‌شده در کالکشن «آکوا دی جیو» را بررسی خواهم کرد.

  • این عطر آبزی و دارای نت سنبل با افشانه‌هایی از سویه‌های باطراوت ترنج کالابریایی، بهارنارنج و نارنگی سبز شروع می‌شود. ظرافت‌های سبک و آبزی در این عطر با بوی یاس، گل رز، رزماری، خرمالو و جلوه‌های گرم نعناع هندی اندونزیایی آمیخته می‌شوند تا عطری مردانه خلق شود که همزمان باطراو ت و هوس‌انگیز است. عطری طبیعی و اصیل؛ چوبی، دریایی و باطراوت.

عطر اصلی «آکوا دی جیو پور هوم» یک عطر آبزی‌ـ‌گل‌فام موفق با نت‌های کاملا حس‌شدنی برگرفته از مرکبات، گل‌های سفید (مانند یاس و بهارنارنج)، نت‌های میوه‌ای آبدار و روایح مشک‌فام مصنوعی بسیار ماندگار است (ترکیبی از نت ملایم مشک سفید و نت کالون که بویی شبیه خربزه دارد و در دهه 1990 میلادی انگار همه‌جا به مشام می‌رسد). نت‌های گرم‌تر چوبی‌ـ‌جنگلی و گیاهی در این عطر توانسته‌اند مثل یک لنگر محکم عمل کنند و ماندگاری و پخش بوی آن را به سطحی قوی‌تر برسانند. «آکوا دی جیو پور هوم» انگار در ادامه مسیر عطرهای دریایی دیگر حرکت می‌کند، عطرهایی مانند «دیویدف کول واتر» و «کالوین کلین اترنیتی فور من»؛ و البته همسفر خوبی برای عطر زنانه «آکوا دی جیو» است، زیرا نت‌های خنک، گل‌فام، مشک‌اندود و میوه‌ای را به‌خوبی از آن عطر اصلی قرض می‌گیرد. بنابراین به‌وضوح می‌توانید ببینید که «آکوا دی جیو پور هوم» و «آکوا دی جیو» زنانه تا چه اندازه به همدیگر مرتبط هستند.

«آکوا دی جیو پور هوم» در سایت Fragrantica توانسته است که نمره 3.97 را از 5 (براساس 6343 رای) کسب کند. نظرات و بررسی‌ها به‌طور کلی مثبت هستند و بعضی از تحلیلگرها هم این عطر را "اگر نگوییم بهترین، حداقل یکی از بهترین عطرهای آبزی در تاریخ عطرسازی" معرفی می‌کنند. بعضی‌ها هم گفته‌اند که "من واقعا هیچ جذابیتی در این عطر نمی‌بینم". «آکوا دی جیو پور هوم» جزو بهترین انتخاب‌ها برای استفاده در آب‌وهوای گرم است و همچنان به‌عنوان یکی از بهترین عطرهای آبزی و باطراوت موجود در بازار شناخته می‌شود. هر کسی که از عطرهای باطراوت و خنک یا دارای نت‌های مشک‌فام اما پاکیزه (و شبیه به بوی لباس‌های شسته‌شده) لذت می‌برد، قطعا از «آکوا دی جیو پور هوم» لذت خواهد برد. فقط نت جوز هندی را فراموش نکنید، که البته برای من مثل یک عنصر اضافی و مزاحم نمایان می‌شود (اگرچه این را هم می‌پذیرم که همین نت درنهایت شخصیت خاص‌تر و متفاوت‌تری به این عطر بخشیده است).

  • «آکوا دی جیو پروفومو» شما را با عطری عمیقا هوس‌انگیز آشنا می‌کند، ادکلنی زاده‌شده از میان صخره‌های آتشفشانی و آب‌های اقیانوسی عمیق. نت باطراوت ترنج و آکوردهای دریایی در این عطر با درخشش عمیق و فریبنده روایح دودی آمیخته شده است ــ یک ماده الهام‌بخش و بسیار اغواگر که آرومای شدیدا هوس‌انگیزی به یک عطر مردانه می‌دهد که درواقع یکی از جذابیت‌های ویژه برای عطرهای جورجیو آرمانی هم هست. «آکوا دی جیو پروفومو» به‌عنوان یک عطر بسیار مردانه و پیچیده، ژرفای ناب و خلوص ناب دریای مدیترانه را تداعی می‌‌کند.

آرمانی مشکی پروفومو

«آکوا دی جیو پروفومو» در سال 2015 وارد بازار عطرها شد، و ما باز هم با یکی از مخلوقات آلبرتو موریلاس مواجه هستیم. این عطر درواقع ویرایشی شگفت‌انگیز، صمغ‌آلود و بالزامیک از ادیشن «آکوا دی جیو پور هوم» است. روایح دودی (و من شدیدا حس می‌کنم که نت سدر باید یکی از سویه‌های این روایح دودی باشد) در آمیزه این عطر کاملا برجسته است، همراه با مقادیر خوبی از سویه‌های گیاهی رزماری که شما را به یاد عطر «ایسه میاکه لئو بلو د ایسه پور هوم» می‌اندازد. من همیشه در مواقعی که با روایح دودی به‌عنوان یکی از نت‌های درون عطر مواجه می‌شوم، با دقت بیشتری به این روایح نگاه می‌کنم. پس بیایید یک‌بار دیگر این روایح دودی را بررسی کنیم: هیچ رویکرد استاندارد مشخصی برای خلق روایح دودی وجود ندارد، درحالی که روایح دودی در فرهنگ‌های مختلف جهان وجود دارند و انواع گوناگونی از ادویه‌ها و صمغ‌ها در شکل‌گیری آن نقش دارند. من در مواجهه با این عطر جورجیو آرمانی، روایح دودی در عطر «لووه 7» را به یاد می‌آورم اما نه آنقدر هم فلفلی. همچنین جلوه‌های کافوری اوکالیپتوس را هم احساس می‌کنم، اما این سویه در فهرست نت‌های این عطر ثبت نشده است. نت دریایی اصلی در عطر «آکوا دی جیو» در این ادیشن نیز همچنان وجود دارد و عطر ما را همچون پرتوهای نوری فرامی‌گیرد که قرار است مثل یک نورافکن بر روی پیچش‌های خاص روایح دودی بتابد. البته نت‌های خنک مشک‌اندود‌ـ‌گل‌فام و نت‌های میوه‌ای دیگر به مشام نمی‌رسند. پس حالا دیگر باید منتظر جلوه‌ای از روایح دودی آمیخته به رزماری باشید.

بیشتر بخوانید : جورجیو آرمانی آرمانی کد ابسولو گلد جورجیو آرمانی آرمانی کد ابسولو گلدجورجیو آرمانی اکوا دی جیو پروفوندو جورجیو آرمانی اکوا دی جیو پروفوندو

ادیشن پروفومو درواقع شیرین‌تر و ساده‌تر است و تجربه‌ای کاملا متفاوت را به‌وجود می‌آورد، درحالی که هنوز هم به‌طرز قابل توجهی شخصیت عطر اصلی را حفظ می‌کند. پروفومو در سایت Fragrantica توانسته است که نمره 4.26 از 5 را (براساس 1846 رای) به‌دست بیاورد. بررسی‌ها و بازبینی‌ها کاملا مطلوب هستند و از کلماتی مثل «همه‌کاره»، «تکامل‌یافته»، «دودی/ادویه‌ای» برای توصیف آن استفاده شده است. بعضی‌ها هم این عطر را «پُرهیاهو»، «مصنوعی»، «زیادی سنگین» و «مرطوب مثل جلبک دریایی» توصیف کرده‌اند. بعضی افراد هم از ماندگاری و پخش بوی این عطر شکایت دارند زیرا برند سازنده عنوان «پروفومو» (پرفیوم) را به‌عنوان نقطه‌مقابل ادو تویلت برای آن در نظر گرفته است. پس اگر به DNA عطر «آکوا دی جیو» با شفافیت کمتر و سویه‌های مشک‌فام محدودتر علاقه‌مند هستید، ادیشن پروفومو را انتخاب کنید، مخصوصا اگر می‌خواهید که سویه های گیاهی و پودری/دودی در عطر افزایش پیدا کنند. علاقه‌مندان و دوستداران عطرهایی مانند بلو د ایسه، لووه 7 یا پرادا لونا روزا اکستریم به احتمال زیاد از ادیشن پروفومو لذت می‌برند. اگرچه من نمی‌توانم این حس را از خودم دور کنم که انگار بوی ادیشن پروفومو را قبلا جای دیگری احساس کرده‌ام، اما اعتراف می‌کنم که پس‌رایحه دودی این عطر مطلقا و شدیدا طلسم‌کننده و شگفت‌آور است.

آرمانی ابسولو

  • با استفاده از نت‌های دریایی و نعناع هندی، عطری جدید و برجسته، تراش‌خورده، ظریف و شیک خلق شده است. نت نعناع هندی تعادل نابی را میان روایح آبزی و روایح چوبی برقرار می‌سازد، درحالی که مردانگی نابی را همراه با پیچش‌های هوس‌انگیز می‌آفریند که در قلب این عطر جای گرفته‌اند. انبوه نت‌های چوبی و جلوه‌های گرم و سرمست‌کننده کهربایی که از رزینوئید لابدانیوم سرچشمه می‌گیرند، مردانگی عطر را به اوج می‌رسانند و شخصیت ویژه‌ای به نت‌های پایه این عطر می‌بخشند. آمیزه ناب آفریده‌شده توسط آلبرتو موریلاس، پیوندی قدرتمند و پیچده میان نت‌های چوبی دارد که به‌واسطه یک امضای آبزی و باطراوت به سطحی لطیف‌تر می‌رسد. می‌توان گفت که با نمادی ناب از ظرافت طبیعی مواجه هستیم که به رابطه بین انسان و طبیعت ادای احترام می‌کند.

 

آلبرتو موریلاس در سال 2018 تصمیم گرفت که در عطر «آکوا دی جیو» بازبینی کند و درنتیجه ادیشن جدید «آکوا دی جیو ابسولو» را خلق کرد. این ادیشن کمترین شباهت را به ادیشن‌های پیش از خودش دارد، مخصوصا با توجه به حالت تیز و شفافی که به نظر من در این عطر احساس می‌شود... آیا این حالت به‌خاطر شمعدانی و نعناع هندی نیست؟ یا ترکیبی از سویه‌های میوه‌ای و اسیدی با دانه تونکا؟ من این حالت تیز و شفاف را در عطرهای دیگر هم تجربه کرده‌ام و همیشه برای من دافعه داشته است. پس عجیب نیست که من از همان ابتدا با ادیشن ابسولو مشکل داشته‌ام. غلظت خاصی در ادیشن ابسولو وجود دارد که مثل یک نقطه‌ تضاد و تقابل با شفافیت پاکیزه و مشک‌فام عطر اصلی نمایان می‌شود و با جلوه‌های لطیف روایح دودی در ادیشن پروفومو هم تضاد دارد. نت رزماری در پروفومو در ادیشن ابسولو هم وجود دارد اما حالتی خاموش و پس‌زمینه‌ای به خود گرفته است. سرشت آبزی عطر اصلی هم تقریبا به‌طور کلی در ادیشن ابسولو حذف شده است. می‌خواهم ریسک کنم و بگویم که من چیزی در این عطر احساس می‌کنم... شبیه به دارچین شور؟! به نحوی با عطری میوه‌ه‌ای‌تر و غلیظ‌تر مواجه هستیم اما من نمی‌توانم جذابیت‌های آن را ببینم.

بیشتر بخوانید : جورجیو آرمانی سی پاسیونی : عطری برای خانم هایی با اعتماد به نفس بالا جورجیو آرمانی سی پاسیونی : عطری برای خانم هایی با اعتماد به نفس بالاامپریو آرمانی امپریو آرمانی "این لاو ویت یو فریز" و "استرانگر ویت یو فریز"

با این‌حال، ادیشن ابسولو از آن عطرهایی است که تغییر می‌کنند و حالت‌های مختلفی به خود می‌گیرند. بعد از گذشت حدود 30 دقیقه از تماس افشانه‌های ادیشن ابسولو با پوست، این عطر کم‌کم ملایم می‌شود و شیرینی و تیزی آن هم از بین می‌رود، درحالی که نت‌های صمغ‌آلود گرم‌تر برگرفته از لابدانیوم و چوب‌ها نیز برجسته‌تر می‌شوند. افزون بر این، من چیزی شبیه به بوی سیب یا بِه را هم احساس می‌کنم و همین‌جاست که پژواکی از بوی پای سیب (دوباره همان نت دارچین‌مانند) به مشامم می‌رسد. اعتراف می‌کنم که حالا بیشتر از قبل درباره ادیشن ابسولو کنجکاو شده‌ام. ابسولو عطری است که جلوه‌گری آن زمان می‌برد و باید برای لذت بردن از آن صبر داشته باشید. فقط این‌که من حاضر نیستم آن‌قدرها برای یک عطر صبر کنم.

زمانی که من این مقاله را می‌نوشتم، فقط 174 در سایت Fragrantica به ادیشن ابسولو رای داده‌ بودند. نمره این عطر هم با همین تعداد رای، 3.05 از 5 است. بررسی‌ها و نظرات بسیار مختلف و متنوع هستند، درحالی که بسیاری از افراد هم این عطر را «ناامیدکننده» توصیف کرده‌اند. از واژه‌هایی مثل «عوام‌پسند»، «مصنوعی»، «زیادی شیرین» و «یک فاجعه شیمیایی» هم برای توصیف آن استفاده شده است. با این‌حال طرفداران ادیشن ابسولو، ماندگاری عطر، غنای رایحه و تکامل‌یافتگی آن را ستایش کرده‌اند، درحالی که بعضی‌ها هم گفته‌اند که این عطر به‌سختی می‌تواند ماندگاری داشته باشد. ادیشن ابسولو انتخابی عالی خواهد بود برای کسانی که عطری غلیظ‌تر و شیرین‌تر را می‌پسندند و انتظار ندارند که پژواکی از عطر اصلی «آکوا دی جیو پور هوم» دوباره در این عطر تکرار شود. من تصور می‌کنم که علاقه‌مندان به عطرهایی مانند آزارو وانتد، پاکو رابان اینویکتوس و ورساچه اروس می‌توانند از این ادیشن ابسولو هم لذت ببرند.

جالب اینجاست که من از عطر اصلی «آکوا دی جیو پور هوم» بیشتر از آنچه انتظار داشتم، لذت بردم. من نت‌های مرکباتی و مشک‌فام پاکیزه‌ای که خیلی به‌آرامی و سبکی ماندگار می‌شوند را در این عطر ستایش می‌کنم. یک ساعت بعد از اسپری کردن «آکوا دی جیو پور هوم»، هنوز از مسیرهایی که این عطر پشت سر می‌گذاشت، تعجب می‌کردم. اگرچه اولین‌‌ باری که عطر پروفومو را بوییدم، واقعا به آن علاقه نشان ندادم، اما این ادیشن درواقع عطر محبوب و انتخابی من در میان سه عطر دیگر است، مخصوصا با توجه به این‌که چیزی شبیه به جاذبه‌های رزماری را در آن کشف کرده‌ام. اما دوباره باید بگویم که ای کاش ماندگاری و جلوه‌گری این عطر بهتر بود. با این‌حال، من با خوشحالی از این عطر استفاده می‌کنم و انگار می‌خواهم خودم را درون آن غرق کنم. ادیشن ابسولو من را به سفری خاص برد اما درنهایت برای من ناامیدکننده بود و شروع آن هم حالتی چالشی برایم داشت.

بیشتر بخوانید : ویدیو کلیپ جیورجیو آرمانی آکوا دی جیو ابسولو ویدیو کلیپ جیورجیو آرمانی آکوا دی جیو ابسولو

یک فلنکر مهم دیگر هم داریم که «آکوا دی جیو اسنزا» نام دارد که من فرصتی برای امتحان کردن آن نداشتم چون هیچ تستری برای این عطر موجود نبود. یک فلنکر دیگر برای یکی از همین فلنکرها هم تولید شده است با نام «آکوا دی جیو پروفومو اسپشیال بلند» که کنجکاوم آن را بررسی کنم اما هنوز سمپل آن را ندارم.

بعد از همه این حرف‌ها، حالا نوبت شماست!

شما کدام ادیشن از «آکوا دی جیو» را بیشتر ترجیح می‌دهید؟


نویسنده: مارلن الیوت هریسن

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Fragrantica

لینک مطلب:

https://www.fragrantica.com/news/Original-vs-Flanker-Armani-s-Acqua-di-Gio-Original-Profumo-Absolu-pour-Homme-10769.html

نظرات کاربران
آیتمی جهت نمایش وجود ندارد
سلام اگه بچ کد برای چک کردن سال تولید هست پس چجوری بفهمیم اصالت عطر رو؟
عطری هدیه گرفتم و بچ کد زدم الان داشتم کامنتارو میخوندم متوجه شدم بچ کد برای سال تولیدهس.
پاسخ مدیر : سلام بله درسته ، بچکد برای سال تولید هست ، تنها می بایستی از فروشگاه های معتبر تهیه شود
عالی
Baby reXa
1402/11/27
سلام عطر های گود گرل ، بد بوی و ماسکینو توی2 و کرید اونتوس زنانه هم گزینه های خوبی برای کادو ولنتاین میتونن باشن
وکیلی
1402/11/26
سلام وقت بخیر .من یک محلول نیاسینامید اسید گرفتم از سایت خان..می از برند بالانس ،فکر می‌کنم فیک هست ،متاسفانه جعبه محصول رو انداختم ،راهی هست که بفهمم اصله یا فیک؟
جالب بود
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟